Mediation Week (3-11 oktober) zet alternatieve conflictoplossing centraal

Voor de eerste keer neemt de bedrijfswereld deel aan de Mediation Week, die van 3 tot 11 oktober plaatsvindt. Erkende bemiddelaars uit het hele land volgen informatie- en sensibilisatiesessies over actuale topics rond bemiddeling. Specifiek voor de bedrijfswereld staat het thema van alternatieve conflictoplossing centraal. “Bemiddeling krijgt steeds meer voet aan de grond. Onze maatschappij evolueert van de strijd tussen conflicterende partijen naar meer dialoog en verbindende communicatie. Het gaat niet meer om de keuze tussen een gerechtelijke procedure of andere vormen van conflictoplossing, maar wel om waar en wanneer die bemiddeling of andere alternatieve vormen van conflictoplossing het beste passen”, vertelt Peter Coene, voorzitter van de Federale Bemiddelingscommissie (FBC) die volgend jaar 20 jaar bestaat.

De Mediation Week opent de deuren naar de bedrijfswereld op 3 oktober (centrale dag), op 7 oktober (dag van de ondernemingen) en op 9 oktober (dag van de bouw). Voorzitter Peter Coene: “Dit jaar besteden we meer aandacht aan de bedrijfswereld en de bouwsector, waar er nog een groot potentieel bestaat voor bemiddeling. Volgend jaar gaan we de Mediation Week openstellen voor het grote publiek. Bemiddeling is immers een volwaardige oplossing die efficiënt en duurzaam is, gezien de partijen zelf vanuit hun eigen belangen een oplossing onderhandelen onder leiding van een neutrale en onpartijdige bemiddelaar. Tegelijk verloopt bemiddeling vlot en vertrouwelijk en is het een toegankelijke en betaalbare manier om conflicten op te lossen.”

Met haar centrale dag zoomt de Mediation Week in op de complementariteit tussen verzoening en bemiddeling als twee alternatieve vormen van conflictoplossing. Op 7 oktober organiseren de FBC en het Instituut voor bedrijfsjuristen een online seminarie over de voordelen van bemiddeling en het type conflicten dat zich ertoe leent. Tijdens de dag van de bouw, op 9 oktober, overlopen de sprekers de verschillende types conflictoplossing: van onderhandeling, arbitrage en verzoening tot bemiddeling.

Meer informatie over de Mediation Week 2024 en het programma: www.fbc-cfm.be/mediationweek

Van justitiepaleis naar ‘multiple courthouse’

Vandaag is de vraag niet meer of we naar de rechtbank trekken, maar wel waar & wanneer bemiddeling of andere alternatieve vormen van conflictoplossing het beste passen. Coene: “De veranderingen in de maatschappij vragen erom dat justitie een waaier aan keuzemogelijkheden aanreikt. De justitiepaleizen van de toekomst zijn ‘multiple courthouses’ waar de rechtspraak naast andere vormen van alternatieve conflictoplossing als arbitrage, verzoening of dading bestaat. De ambitie van de Federale Bemiddelingscommissie is dan ook dat bemiddeling haar plaats vindt in de rechtbank, naast traditionele gerechtelijke procedures. Voor onze commissie moet die ambitie het kompas vormen voor het toekomstige beleid van de komende federale regering.”

Over de Federale Bemiddelingscommissie

De Federale Overheidsdienst Bemiddelingscommissie is de ambassadeur van bemiddeling, zowel in België als over de landsgrenzen heen. Daarom zetten wij ons in om bemiddeling te ondersteunen, reguleren en controleren. Het waarborgen van de hoge kwaliteit van bemiddeling en van de erkende bemiddelaars is daarbij cruciaal. Door een leidende rol op te nemen in de bekendmaking en verspreiding van bemiddeling, maken we bemiddeling toegankelijk voor iedereen.

We willen mensen aanzetten om via bemiddeling en de kracht van dialoog conflicten op een menselijke manier, snel, eenvoudig en kostenefficiënt op te lossen. Zo willen we een inspiratiebron zijn voor hoe bemiddeling kan bijdragen aan een harmonieuze samenleving.

Petra Thijs - Federale Bemiddelingscommissie
Attaché communicatie ​